Over mij

Biografie

Willem van Twillert kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn oom Jacques de Jong en vanaf januari 1965 bij de Regionale Muziekschool te Amersfoort, waar hij orgel en harmonieles ontving van Henk Seldenthuis (1932-2004).
Vanaf 1970 studeerde hij aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam bij Piet Kee (orgel, improvisatie en compositie), Willem Brons (tweede hoofdvak piano) en ondermeer bij Robert Heppener (muziektheorie), Mevr. Belinfante (compositie, analyse, harmonie en contrapunt) en Jan Pasveer (koordirectie).

Verdere opleiding

Vanaf 1975 volgde hij ook drie jaar hoofdvak orkestdirectie bij Anton Kersjes. In 1976 behaalde hij het praktijkdiploma Kerkmuziek en in 1978 het diploma Uitvoerend Musicus cum laude met de aantekening voor improvisatie bij de acte muziekonderwijs-B voor orgel.
Een beurs stelde hem van 1978 tot 1981 in de gelegenheid zich te specialiseren in oude muziek bij Gustav Leonhardt (orgel), Anneke Uittenbosch (clavecimbel) en Klaas Bolt (stijlimprovisatie).
In 1976 was hij de eerste (en tot nu toe enige) Nederlandse finalist van het Franse concours Grand Prix de Chartres.
Tussen 1975 en 1980 volgde hij cursussen bij Daniel Roth, Ewald Kooiman (literatuur), Hans Haselböck, Zsigmond Szathmáry en Peter Planyavsky (improvisatie).
Bestudering van het achttiende eeuwse Duitse orgelrepertoire vormde een aanknopingspunt voor zijn eerste koraalbewerkingen, waarvan zowel bladmuziek als CD’s in diverse series zijn gepubliceerd. Sinds 2006 componeert hij ook voor orkest en kamermuziekensembles. Bij Henk Alkema volgde hij compositie en instrumentatielessen.

 Aanstelling en composities

In 1979 werd hij benoemd als organist van de Johanneskerk te Amersfoort via een vergelijkend proefspel afgelegd door vier professionele organisten.
Van Twillert ontwikkelde zich tot een gevraagde gast op orgelconcertpodia. Zijn CD en DVD opnamen zijn geliefd geworden mede een opvallende repertoirekeuze (ruimte voor ook onbekende maar attractieve composities) en door zijn YouTube kanaal.
Voor muziekuitgeverij Willemsen, verzorgde hij de serie ORGANISTEN uit de 18e en 19e EEUW.
De composities van Willem verschijnen vanaf 1983 regelmatig in druk. O.a. bij Muziekuitgeverij Boeijenga. In 2004 jaar verscheen bij het Duitse uitgevershuis Butz zijn Toccata over, U zij de Glorie.

Zijn Toccata à la Chaconne werd tijdens het Hinsz Compositieconcours, Kampen 2005, bekroond met de publieksprijs en de tweede prijs van de jury.
Tijdens de Poolse internationale componisten-competitie te Mikolów 2007 won Van Twillert met zijn ‘Sequence voor Koor en Orgel’ de Ereprijs.
In 2008 werd zijn orgelwerk Par le Temps tijdens het Festival du Comminges in Frankrijk onderscheiden met de PRIX GASTON LITAIZE.

Stedelijke Muziekschool

Behalve orgeldocent aan de Stedelijke Muziekschool te Zwolle (1981-1988) was hij van 1976 tot 2003 directeur/eigenaar van een particuliere muziekschool te Bunschoten.
Van 1986 tot 2006 was Willem ook één van de redacteuren voor het maandblad‚ ‘De Orgelvriend’.
In 2003 werd hij als jurylid uitgenodigd door het Reformatorisch Dagblad en de Orgelvriend bij de compositie-prijsvraag “Wie componeert het mooiste voorspel”, terwijl hij in 2000, 2004 en 2010 optrad als één van de juryleden voor de Stichting Groningen Orgelland ten behoeve van het Orgelconcours voor amateurorganisten.
Sinds 2001 werkt hij ook als DVD- en CD- producer en labeleigenaar.

Biography English

Willem van Twillert received his first music lessons from his uncle Jacques de Jong and, from January 1965, at the Regional Music School in Amersfoort, where he received organ and harmony lessons from Henk Seldenthuis (1932–2004).
From 1970, he studied at the Sweelinck Conservatory in Amsterdam with Piet Kee (organ, improvisation, and composition), Willem Brons (second major in piano), and among others, Robert Heppener (music theory), Mrs. Belinfante (composition, analysis, harmony, and counterpoint), and Jan Pasveer (choral conducting).

Further Education
From 1975, he also pursued three years of orchestral conducting as a major subject with Anton Kersjes. In 1976, he obtained the Practical Diploma in Church Music, and in 1978, he graduated cum laude as Performing Musician, with an additional distinction for improvisation in his Music Education B Certificate for organ.
A scholarship enabled him to specialize in early music from 1978 to 1981, studying with Gustav Leonhardt (organ), Anneke Uittenbosch (harpsichord), and Klaas Bolt (style improvisation).
In 1976, he was the first (and to date only) Dutch finalist of the French Grand Prix de Chartres competition.
Between 1975 and 1980, he attended courses with Daniel Roth, Ewald Kooiman (literature), Hans Haselböck, Zsigmond Szathmáry, and Peter Planyavsky (improvisation).
His study of the 18th-century German organ repertoire provided a foundation for his first chorale arrangements, which have been published in sheet music and on CDs in various series. Since 2006, he has also composed for orchestra and chamber music ensembles. He studied composition and orchestration with Henk Alkema.

Appointment and Compositions
In 1979, he was appointed organist of the Johanneskerk in Amersfoort through a competitive audition involving four professional organists.
Van Twillert developed into a sought-after guest on organ concert stages. His CD and DVD recordings have gained popularity, partly due to his remarkable repertoire choices (including lesser-known yet attractive compositions) and his YouTube channel.
For music publisher Willemsen, he curated the series “ORGANISTS from the 18th and 19th CENTURIES.”
Willem’s compositions have been regularly published since 1983, including by Music Publisher Boeijenga. In 2004, the German publishing house Butz released his Toccata on “U zij de Glorie.”

His Toccata à la Chaconne won the audience award and the second jury prize at the Hinsz Composition Competition in Kampen (2005).
At the Polish International Composers’ Competition in Mikolów (2007), Van Twillert won the Honorary Prize with his Sequence for Choir and Organ.
In 2008, his organ work Par le Temps was awarded the PRIX GASTON LITAIZE at the Festival du Comminges in France.

City Music School
Besides teaching organ at the City Music School in Zwolle (1981–1988), he was the director and owner of a private music school in Bunschoten from 1976 to 2003.
From 1986 to 2006, Willem was also one of the editors of the monthly magazine De Orgelvriend.
In 2003, he was invited as a jury member by the Reformatorisch Dagblad and De Orgelvriend for the composition competition “Who Composes the Most Beautiful Prelude?” Additionally, he served as a jury member for the Groningen Orgelland Foundation’s organ competition for amateur organists in 2000, 2004, and 2010.
Since 2001, he has also worked as a DVD and CD producer and label owner.

Lebenslauf auf Deutsch

Ab 1970 studierte Willem van Twillert am Sweelinck-Konservatorium in Amsterdam bei Piet Kee (Orgel, Improvisation und Komposition). Ab 1975 folgten drei Jahre Studium der Orchesterleitung bei Anton Kersjes. 1976 erhielt er das praktische Diplom in Kirchenmusik und 1978 das Diplom „Performing Musician“ für Improvisation in der Acte muziekonderwijs-B für Orgel.

Ein Stipendium gab ihm die Möglichkeit, sich von 1978 bis 1981 auf Alte Musik mit Gustav Leonhardt (Orgel), Anneke Uittenbosch (Cembalo) und Klaas Bolt (Stilimprovisation) zu spezialisieren. 1976 war er der erste (und bisher einzige) niederländische Finalist des französischen Wettbewerbs Grand Prix de Chartres. Zwischen 1975 und 1980 nahm van Twillert Kurse bei Daniel Roth, Ewald Kooiman (Literatur), Hans Haselböck, Zsigmond Szathmáry und Peter Planyavsky (Improvisation). Seite 1979 ist er Organist an der Johanneskirche Amersfoort.

Willem van Twillert komponiert auch für Orchester- und Kammermusikensembles und genießt internationale Anerkennung durch seine CD-Aufnahmen, einige unter dem Titel MUSICQ FOR THE ORGAN, die sich auch durch ihre originelle Repertoirewahl auszeichnen.

Für den Musikverlag Willemsen, Huizen, stellt er eine Reihe mit Werken der ORGANISTEN aus dem 18. und 19. Jahrhundert zur Verfügung. Im Jahr 2004 erschien die Toccata im deutschen Verlag Butz. Die Orgelliebhaber kennen ihn auch als Redakteur (von 1986 bis 2006) für die Monatszeitschrift “De Orgelvriend” (Der Orgelfreund), zudem wird van Twillert regelmäßig als Jurymitglied eingeladen.
Seit 2001 arbeitet er auch als DVD- und CD-Produzent und Label-Inhaber.

Während des Polnischen Internationalen Komponistenwettbewerbs in Mikolów 2007 gewann Van Twillert den Ehrenpreis mit seiner ‘Sequenz für Chor und Orgel’. 2008 erhielt sein Orgelwerk Par le Temps den PRIX GASTON LITAISE während des Festivals du Comminges in Frankreich.

Kerkinterieurs

Willem van Twillert is ook een enthousiast verzamelaar van kerkinterieurs waar een orgel is afgebeeld.

 

Tweede huisorgel

Dispositie

Manuaal 1(C-f”’)
Gedekt 8′
Fluit 4′
Nasard 11/3′

Manuaal II (C-f”’)
Gedekt 8′(transmissie)
Octaaf 2′
Regaal 8′

Pedaal (C-d’)
Sordun 16′

Eerste huisorgel

Het instrument werd in 1983 door Mense Ruiter gebouwd voor Willem van Twillert.

Op dat moment was de dispositie:
Manuaal I: Holpijp 8′, Roerfluit 4′, Gereserveerd register
Manuaal II: Holpijp 8′ transmissie, Vox Humana 8′, Gereserveerd voor discant register
Pedaal: Aangehangen aan Manuaal I

In 1999 werd het orgel verkocht aan Arie Vogel te Vlaardingen en door de Fa. A. Nijsse & Zoon te Oud-Sabbinge overgeplaatst naar Vlaardingen.
In 2000 werd het orgel door Nijsse uitgebreid. De Holpijp en Roerfluit werden geherintoneerd en er werd een nieuwe windmotor geplaatst.

Huidige dispositie:
Manuaal I: Holpijp 8′, Roerfluit 4′, Octaaf 2′
Manuaal II: Holpijp 8′ transmissie, Quint 3’discant, Vox Humana 8′
Pedaal: Koppeling aan Manuaal I of Manuaal II
Bron: Vlaardingse orgels.nl

Organist

Willem van Twillert  was van  1979  – 2022  organist van de Johanneskerk in Amersfoort.

Van Twillert:
Het fraaie moderne kerkgebouw uit 1963 herbergt een werkelijk schitterende akoestiek. De door de architect Simon van Woerden in 1963 prachtig vormgegeven kerk (in de stijl van het nieuwe bouwen, geïnspireerd door de architect Gerrit Rietveld)  herbergt ondermeer fraaie kerkramen ( ik noem dit “betongotiek” en ik bedoel het als een compliment). Ik ervaar het sobere gebouw als louterend voor ziel en oren.
Hoewel het orgel in omvang klein is, vormt dit geen beletsel voor mij om er fijn op te musiceren. Ook de gemeenteleden zijn verknocht aan het orgelspel. Dit valt ook af te lezen aan de waardering.
Ik ben in 1979 benoemd . Er werd toen een vergelijkend examen gehouden tussen vier kandidaten.
De aanstelling geschiedde toen in de rubriek kerkmusicus II. Vanaf 1991 mocht ik me verheugen in een vast dienstverband met de honorering uit de eerste categorie (kerkmusicus I, met max. aantal dienstjaren) volgens de regeling voor de kerkmuziek”.

Het orgel werd vervaardigd door de Gebrs.  Van Vulpen te Utrecht en enige tijd na de oplevering van het kerkgebouw  (1963) in deze ruimte opgesteld.  De intonatie is  geheel oorspronkelijk. Stilistisch vormt het instrument zeker een eenheid. Met name de neobarokke intonatie is hier prachtig. In 1994 zijn de labia van de frontpijpen verguld door orgelbouwer Ide Boogaard te Rijssen. Verder is niets aan het instrument veranderd.

Dispositie

Manuaal C – f”’
Holpijp 8′
Prestant 4′
Fluit 4′
Octaaf 2
Mixtuur II B/D
Pedaal: aangehangen (C – d1)

 

Docent

Afscheidslied

 

Dit afscheidslied werd Willem als docent aangeboden door zijn leerlinge Jessie, een energieke talentvolle meid van acht jaar. Zij heeft vanaf haar vijfde jaar pianoles gevolgd bij Willem. Bij haar vertrek vroeg Jessie of het mogelijk waslater  weer terug te komen als ze daar weer genoeg tijd voor heeft, nu wilde Jessie namelijk vooral gaan toneelspelen.

Willem: Normaliter geef ik pas aan kinderen les als ze een beetje kunnen lezen. Jessie was echter zo energiek dat we eerder zijn begonnen; haar moeder was zoveel mogelijk steeds bij de les aanwezig, dat heeft Jessie zeker geholpen, vooral ook omdat ze in het begin haar concentratievermogen nog moest ontwikkelen.

Interviews

Reformatorisch Dagblad

Reformatorisch Dagblad

Interview met Willem van Twillert door Peter Sneep Elke zondag gelukkig met vijf registers Organist en componist Willem van Twillert is bekend van zijn koraalbewerkingen van de Geneefse Psalmen, van cd’s en orgelconcerten. Vorige maand vierde hij zijn veertigjarig...

Lees meer
Algemeen Doopsgezind Weekblad

Algemeen Doopsgezind Weekblad

In het "Algemeen Doopsgezind Weekblad", Jaargang 59, 20 maart 2004, schreef Ds. Jaap Gulmans een column over de sfeer tijdens de zondagse kerkdiensten in de Johanneskerk te Amersfoort. Gulmans ging er op 7 maart 2004 zelf voor. EXCITING Opwinding. Zo'n woord, dat bij...

Lees meer
Reformatorisch Dagblad

Reformatorisch Dagblad

Interview met Willem van Twillert door Gert de Looze Willem van Twillert wil met zijn psalmvoorspelen goede gebruiksmuziek aanreiken Een mooie kwintparallel mag Voorspelen maken is voor Willem van Twillert vooral hard werken. "Vaak van 's morgens vroeg tot 's avonds...

Lees meer
Reformatorisch Dagblad

Reformatorisch Dagblad

Interview met Willem van Twillert door Drs. H. Vermeulen Willem van Twillert meldde zich vele zondagen in de Haarlemse Bavo - Op de handen van Klaas Bolt kijken "Klaas Bolt fungeerde voor mij als een soort "patron". Hij was zorgzaam, hield je in de gaten, maar gaf je...

Lees meer
Bunschoten NU

Bunschoten NU

Interview met Willem van Twillert door Louis Schuijt Willem van Twillert is organist in de Johanneskerk in Amersfoort. Hij is een van de weinigen in Nederland die dat beroepshalve doet. Tijdens de kerst heeft hij het druk. Kerstavond is er een kerstviering in de...

Lees meer
Amersfoort Nu

Amersfoort Nu

Interview met Willem van Twillert door Onno Vos Presentatie beknopte Voorspelen AMERSFOORT - "Het is een soort bezetenheid." Maar waar die bezetenheid vandaan komt; dat weet Willem van Twiller niet. Hij is fulltime bezig met het orgel. Hij geeft les, schrijft erover,...

Lees meer