Over mij
Biografie
Willem van Twillert kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn oom Jacques de Jong en vanaf januari 1965 bij de Regionale Muziekschool te Amersfoort, waar hij orgel en harmonieles ontving van Henk Seldenthuis (1932-2004).
Vanaf 1970 studeerde hij aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam bij Piet Kee (orgel, improvisatie en compositie), Willem Brons (tweede hoofdvak piano) en ondermeer bij Robert Heppener (muziektheorie), Mevr. Belinfante (compositie, analyse, harmonie en contrapunt) en Jan Pasveer (koordirectie).
Verdere opleiding
Vanaf 1975 volgde hij ook drie jaar hoofdvak orkestdirectie bij Anton Kersjes. In 1976 behaalde hij het praktijkdiploma Kerkmuziek en in 1978 het diploma Uitvoerend Musicus cum laude met de aantekening voor improvisatie bij de acte muziekonderwijs-B voor orgel.
Een beurs stelde hem van 1978 tot 1981 in de gelegenheid zich te specialiseren in oude muziek bij Gustav Leonhardt (orgel), Anneke Uittenbosch (clavecimbel) en Klaas Bolt (stijlimprovisatie).
In 1976 was hij de eerste (en tot nu toe enige) Nederlandse finalist van het Franse concours Grand Prix de Chartres.
Tussen 1975 en 1980 volgde hij cursussen bij Daniel Roth, Ewald Kooiman (literatuur), Hans Haselböck, Zsigmond Szathmáry en Peter Planyavsky (improvisatie).
Bestudering van het achttiende eeuwse Duitse orgelrepertoire vormde een aanknopingspunt voor zijn eerste koraalbewerkingen, waarvan zowel bladmuziek als CD’s in diverse series zijn gepubliceerd. Sinds 2006 componeert hij ook voor orkest en kamermuziekensembles. Bij Henk Alkema volgde hij compositie en instrumentatielessen.
Aanstelling en composities
In 1979 werd hij benoemd als organist van de Johanneskerk te Amersfoort via een vergelijkend proefspel afgelegd door vier professionele organisten.
Van Twillert ontwikkelde zich tot een gevraagde gast op orgelconcertpodia. Zijn CD en DVD opnamen zijn geliefd geworden mede een opvallende repertoirekeuze (ruimte voor ook onbekende maar attractieve composities) en door zijn YouTube kanaal.
Voor muziekuitgeverij Willemsen, verzorgde hij de serie ORGANISTEN uit de 18e en 19e EEUW.
De composities van Willem verschijnen vanaf 1983 regelmatig in druk. O.a. bij Muziekuitgeverij Boeijenga. In 2004 jaar verscheen bij het Duitse uitgevershuis Butz zijn Toccata over, U zij de Glorie.
Zijn Toccata à la Chaconne werd tijdens het Hinsz Compositieconcours, Kampen 2005, bekroond met de publieksprijs en de tweede prijs van de jury.
Tijdens de Poolse internationale componisten-competitie te Mikolów 2007 won Van Twillert met zijn ‘Sequence voor Koor en Orgel’ de Ereprijs.
In 2008 werd zijn orgelwerk Par le Temps tijdens het Festival du Comminges in Frankrijk onderscheiden met de PRIX GASTON LITAIZE.
Stedelijke Muziekschool
Behalve orgeldocent aan de Stedelijke Muziekschool te Zwolle (1981-1988) was hij van 1976 tot 2003 directeur/eigenaar van een particuliere muziekschool te Bunschoten.
Van 1986 tot 2006 was Willem ook één van de redacteuren voor het maandblad‚ ‘De Orgelvriend’.
In 2003 werd hij als jurylid uitgenodigd door het Reformatorisch Dagblad en de Orgelvriend bij de compositie-prijsvraag “Wie componeert het mooiste voorspel”, terwijl hij in 2000, 2004 en 2010 optrad als één van de juryleden voor de Stichting Groningen Orgelland ten behoeve van het Orgelconcours voor amateurorganisten.
Sinds 2001 werkt hij ook als DVD- en CD- producer en labeleigenaar.
Lebenslauf auf Deutsch
Ab 1970 studierte Willem van Twillert am Sweelinck-Konservatorium in Amsterdam bei Piet Kee (Orgel, Improvisation und Komposition). Ab 1975 folgten drei Jahre Studium der Orchesterleitung bei Anton Kersjes. 1976 erhielt er das praktische Diplom in Kirchenmusik und 1978 das Diplom „Performing Musician“ für Improvisation in der Acte muziekonderwijs-B für Orgel.
Ein Stipendium gab ihm die Möglichkeit, sich von 1978 bis 1981 auf Alte Musik mit Gustav Leonhardt (Orgel), Anneke Uittenbosch (Cembalo) und Klaas Bolt (Stilimprovisation) zu spezialisieren. 1976 war er der erste (und bisher einzige) niederländische Finalist des französischen Wettbewerbs Grand Prix de Chartres. Zwischen 1975 und 1980 nahm van Twillert Kurse bei Daniel Roth, Ewald Kooiman (Literatur), Hans Haselböck, Zsigmond Szathmáry und Peter Planyavsky (Improvisation). Seite 1979 ist er Organist an der Johanneskirche Amersfoort.
Willem van Twillert komponiert auch für Orchester- und Kammermusikensembles und genießt internationale Anerkennung durch seine CD-Aufnahmen, einige unter dem Titel MUSICQ FOR THE ORGAN, die sich auch durch ihre originelle Repertoirewahl auszeichnen.
Für den Musikverlag Willemsen, Huizen, stellt er eine Reihe mit Werken der ORGANISTEN aus dem 18. und 19. Jahrhundert zur Verfügung. Im Jahr 2004 erschien die Toccata im deutschen Verlag Butz. Die Orgelliebhaber kennen ihn auch als Redakteur (von 1986 bis 2006) für die Monatszeitschrift “De Orgelvriend” (Der Orgelfreund), zudem wird van Twillert regelmäßig als Jurymitglied eingeladen.
Seit 2001 arbeitet er auch als DVD- und CD-Produzent und Label-Inhaber.
Während des Polnischen Internationalen Komponistenwettbewerbs in Mikolów 2007 gewann Van Twillert den Ehrenpreis mit seiner ‘Sequenz für Chor und Orgel’. 2008 erhielt sein Orgelwerk Par le Temps den PRIX GASTON LITAISE während des Festivals du Comminges in Frankreich.
Kerkinterieurs
Tweede huisorgel
Dispositie
Manuaal 1(C-f”’)
Gedekt 8′
Fluit 4′
Nasard 11/3′
Manuaal II (C-f”’)
Gedekt 8′(transmissie)
Octaaf 2′
Regaal 8′
Pedaal (C-d’)
Sordun 16′
Eerste huisorgel
Het instrument werd in 1983 door Mense Ruiter gebouwd voor Willem van Twillert.
Op dat moment was de dispositie:
Manuaal I: Holpijp 8′, Roerfluit 4′, Gereserveerd register
Manuaal II: Holpijp 8′ transmissie, Vox Humana 8′, Gereserveerd voor discant register
Pedaal: Aangehangen aan Manuaal I
In 1999 werd het orgel verkocht aan Arie Vogel te Vlaardingen en door de Fa. A. Nijsse & Zoon te Oud-Sabbinge overgeplaatst naar Vlaardingen.
In 2000 werd het orgel door Nijsse uitgebreid. De Holpijp en Roerfluit werden geherintoneerd en er werd een nieuwe windmotor geplaatst.
Huidige dispositie:
Manuaal I: Holpijp 8′, Roerfluit 4′, Octaaf 2′
Manuaal II: Holpijp 8′ transmissie, Quint 3’discant, Vox Humana 8′
Pedaal: Koppeling aan Manuaal I of Manuaal II
Bron: Vlaardingse orgels.nl
Organist
Willem van Twillert was van 1979 – 2022 organist van de Johanneskerk in Amersfoort.
Van Twillert:
“Het fraaie moderne kerkgebouw uit 1963 herbergt een werkelijk schitterende akoestiek. De door de architect Simon van Woerden in 1963 prachtig vormgegeven kerk (in de stijl van het nieuwe bouwen, geïnspireerd door de architect Gerrit Rietveld) herbergt ondermeer fraaie kerkramen ( ik noem dit “betongotiek” en ik bedoel het als een compliment). Ik ervaar het sobere gebouw als louterend voor ziel en oren.
Hoewel het orgel in omvang klein is, vormt dit geen beletsel voor mij om er fijn op te musiceren. Ook de gemeenteleden zijn verknocht aan het orgelspel. Dit valt ook af te lezen aan de waardering.
Ik ben in 1979 benoemd . Er werd toen een vergelijkend examen gehouden tussen vier kandidaten.
De aanstelling geschiedde toen in de rubriek kerkmusicus II. Vanaf 1991 mocht ik me verheugen in een vast dienstverband met de honorering uit de eerste categorie (kerkmusicus I, met max. aantal dienstjaren) volgens de regeling voor de kerkmuziek”.
Het orgel werd vervaardigd door de Gebrs. Van Vulpen te Utrecht en enige tijd na de oplevering van het kerkgebouw (1963) in deze ruimte opgesteld. De intonatie is geheel oorspronkelijk. Stilistisch vormt het instrument zeker een eenheid. Met name de neobarokke intonatie is hier prachtig. In 1994 zijn de labia van de frontpijpen verguld door orgelbouwer Ide Boogaard te Rijssen. Verder is niets aan het instrument veranderd.
Dispositie
Manuaal C – f”’
Holpijp 8′
Prestant 4′
Fluit 4′
Octaaf 2
Mixtuur II B/D
Pedaal: aangehangen (C – d1)
Docent
Afscheidslied
Dit afscheidslied werd Willem als docent aangeboden door zijn leerlinge Jessie, een energieke talentvolle meid van acht jaar. Zij heeft vanaf haar vijfde jaar pianoles gevolgd bij Willem. Bij haar vertrek vroeg Jessie of het mogelijk waslater weer terug te komen als ze daar weer genoeg tijd voor heeft, nu wilde Jessie namelijk vooral gaan toneelspelen.
Willem: Normaliter geef ik pas aan kinderen les als ze een beetje kunnen lezen. Jessie was echter zo energiek dat we eerder zijn begonnen; haar moeder was zoveel mogelijk steeds bij de les aanwezig, dat heeft Jessie zeker geholpen, vooral ook omdat ze in het begin haar concentratievermogen nog moest ontwikkelen.
Interviews
De enquête van een muziekstudent
Antwoord van Willem van Twillert op een enquête van een muziekstudent Een student vroeg Willem om een reactie op twee onderstaande vragen. Deze en vele andere antwoorden zullen in een scriptie verwerkt gaan worden, reden om niet de naam van de student nu nog niet te...